
Ik ben een vrouw van net 66 jaar. Ik heb diverse opleidingen gedaan zoals verpleegkundige A en B en Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige (MGZ richting AGZ en GGZ). Levenslooppsychologe. Ik ben jarenlang werkzaam geweest bij de GGZ, op diverse Riagg afdelingen, nu heet dit de GGZ ambulant. Ik heb ook een eigen praktijk gehad als Gestalt-therapeute. Ik heb de opleiding gedaan bij Multi-Dimence te Vught.
Uitgangspunten van de Levenslooppsychologie zijn dat het welbevinden van ieder mens op peil gehouden dient te worden. De drie Basis behoeften vervullen is een manier om dat te doen. Ze zijn universeel en heeft ieder mens die nodig. Bij een tekort eraan ontstaan psychische klachten. De drie basisbehoeften zijn:
I am a woman of just 66 years old. I have completed various training courses such as nurse A and B and Social Psychiatric Nurse (MGZ direction AGZ and GGZ). Life cycle Psychologist. I have worked for many years at the GGZ, in various Riagg departments, now called the GGZ outpatient. I have also had my own practice as a Gestalt therapist. I completed the training at Multi-Dimence in Vught. The starting points of Lifespan Psychology are that the well-being of every person must be maintained. Fulfilling the three Basic Needs is a way to do this. They are universal and every person needs them. A shortage of them causes psychological complaints. The three basic needs are:
Verbondenheid
Verbondenheid verwijst naar het gevoel van verbonden te zijn met anderen en het ervaren van wederzijdse steun (Ryan & Huta & Deci, 2008). Enige indicatoren in het functioneren bij geen en lage mate van basisbehoeftevervulling: ontbreken van gevoel van contact met anderen, geen aansluiting (bij lage verbondenheidsvervulling) (Deci & Ryan, 2002), freeze-tendensen (met name bij lage verbondenheidsvervulling) (Skinner & Edge, 2002) (Evelein, 2005).
Autonomie
Autonomie is gedefinieerd als het hebben van een gevoel van keuze en wil bij het reguleren van gedrag, (Deci, & Huta & Ryan, 2008). Een beperking van de autonomiebehoefte heeft tot gevolg dat iemand niet meer zichzelf is en meer extrinsiek, dus vanuit wat anderen willen, keuzes gaat maken (vgl. Deci & Ryan, 2000, 2002; Ryan, 1995). De onderdrukking van autonomiebehoefte leidt, in combinatie met een lage vervulling van de behoefte aan competentie, tot een afname in zelfvertrouwen en faalangst (Ryan & Deci, 2000a). Kloos et al., (2018) vonden dat autonomie een significante voorspeller bleek voor depressieve gevoelens bij ouderen Evelein (2005).
Connectedness
Connectedness refers to the feeling of being connected to others and experiencing mutual support (Ryan & Huta & Deci, 2008). Some indicators in functioning with no and low levels of basic need fulfillment: lack of feeling of contact with others, no connection (with low connectedness fulfillment) (Deci & Ryan, 2002), freeze tendencies (especially with low connectedness fulfillment) (Skinner & Edge, 2002) (Evelein, 2005).
Autonomy
Autonomy is defined as having a sense of choice and will in regulating behavior, (Deci, & Huta & Ryan, 2008). A limitation of the need for autonomy results in someone no longer being themselves and making more extrinsic choices, i.e. based on what others want (cf. Deci & Ryan, 2000, 2002; Ryan, 1995). The suppression of the need for autonomy, in combination with a low fulfillment of the need for competence, leads to a decrease in self-confidence and fear of failure (Ryan & Deci, 2000a). Kloos et al., (2018) found that autonomy was a significant predictor of depressive feelings in the elderly Evelein (2005). Competence
Competentie
Van Tilburg (2019) stelt dat competentie verwijst naar de mate waarin iemand zijn of haar capaciteiten kan inzetten om te voldoen aan de eisen die worden gesteld door de omgeving of de maatschappij. De behoefte aan competentie is het beste te conceptualiseren als een aangeboren streven om bekwaam te zijn (Ryan et al., 2008). Deci en Ryan (2002) constateren dat de behoefte aan competentie mensen aanzet om uitdagingen te zoeken die optimaal zijn voor de ontwikkeling van hun capaciteiten en ze hierdoor vastberaden zijn hun capaciteiten te behouden en te vergroten. Het is niet het verlangen naar het beschikken over concrete vaardigheden of capaciteiten, maar veel meer een verlangen naar het ervaren van vertrouwen in de effectiviteit van het eigen handelen. Ferrand et al. (2014) vonden dat bevrediging van de competentiebehoefte gepaard gaat met een hoog niveau van welzijn.
Competence
Van Tilburg (2019) states that competence refers to the extent to which someone can use his or her capacities to meet the demands set by the environment or society. The need for competence is best conceptualized as an innate drive to be competent (Ryan et al., 2008). Deci and Ryan (2002) find that the need for competence drives people to seek challenges that are optimal for the development of their capacities and that this makes them determined to maintain and increase their capacities. It is not the desire to have concrete skills or capacities, but rather a desire to experience confidence in the effectiveness of one's own actions. Ferrand et al. (2014) found that satisfaction of the need for competence is associated with a high level of well-being.
Ryan en Deci (2008) concluderen dat een weinig vervulde autonomiebehoefte in combinatie met een
lage vervulling van de behoefte aan competentie, kan leiden tot een afname in zelfvertrouwen en toename faalangst.
Leren en vragen stellen zijn een uitdaging voor mij en me steeds weer open blijven stellen voor de ander Door mijn jarenlange werkervaring heb ik makkelijker en sneller overzicht gekregen omtrent de klachten en problemen die zich voor kunnen doen, dit maakt dat ik makkelijker beslissingen kan nemen en keuzes in het behandeltraject kan maken. Ik werk als het nodig is met behandelplannen die ik samen met u, jouw opstel. Ik heb een geheimhoudingsbelofte afgelegd. Privacy staat voorop.
Learning and asking questions are a challenge for me and I continue to open myself up to the other. Through my years of work experience I have gained an easier and faster overview of the complaints and problems that can occur, this makes it easier for me to make decisions and choices in the treatment process. If necessary, I work with treatment plans that I draw up together with you. I have made a confidentiality promise. Privacy is paramount.
Stel een vraag via de mail. Er wordt een afspraak gemaakt over hoe dit verder te bespreken, via de mail, Skype of face to face. Een zitting duurt maximaal een uur. Er worden afspraken gemaakt over de duur van de behandeling/ begeleiding.
De kosten zijn in overleg. Sommige zorgverzekeraars zullen vergoeden en anderen niet. Ik woon in de omgeving van Amersfoort. De hulp kan via internet gegeven worden, online.
Ask a question by email. An appointment will be made about how to discuss this further, by email, Skype or face to face. A session lasts a maximum of one hour. Agreements will be made about the duration of the treatment/guidance. The costs are negotiable. Some health insurers will reimburse and others will not. I live in the vicinity of Amersfoort. The help can be provided via the internet, online.
Ik ben Big geregistreerd. Ik ben lid van het nvagt.
Ik was Europees lid van de Gestalttherapie, Eagt. Ik ben als Psycholoog lid van het NIP.
I am registered Big. I am a member of the nvagt. I was a European member of Gestalt therapy, Eagt. As a Psycholist I am a member of the NIP.